Keunikan Menara Berkembar Petronas


Ir. Rony Ardiansyah, MT, IP-U

Dosen Teknik sipil UIR

            HAMPIR setiap negara memiliki bangunan atau monumen yang menjadi kebanggaan. Indonesia misalnya, memiliki Monumen Nasional (Monas). Prancis punya Menara Eiffel. Italia memiliki Menara Pisa yang terkenal karena kemiringannya. Demikian pula Malaysia. Negara di Asia Tenggara yang cukup maju ini memiliki Petronas Twin Towers atau Menara Kembar Petronas yang terletak di pusat Kota Kuala Lumpur.

Menara kembar Petronas atau dikenal juga dengan sebutan Malaysia-nya ”Menara Berkembar Petronas” di Kuala Lumpur, pernah menjadi struktur yang tertinggi di dunia apabila diukur dari aras pintu utama sehingga ke puncak struktur. Hampir setiap wisatawan yang datang ke Kuala Lumpur, Menara Petronas menjadi salah satu tempat yang akan dikunjungi. Bentuknya juga unik. Menara di bagian atas jika diputar 45 derajat akan membentuk geometri Islam, falsafah negara Malaysia.

Menara Berkembar Petronas dibangunan di atas lahan seluas 40 hektar, yang terletak di kawasan Segi tiga emas Kuala Lumpur. Ia dirancang oleh arkitek Cesar Pelli dan disiapkan pada bulan Maret 1996. Menara kaca dan keluli tahan karat setinggi 88-tingkat, merupakan imbasan warisan Muslim Malaysia. Struktur asas merupakan rancangan bentuk yang mengacu dari bangunan Chicago yang pernah dibatalkan. Terdapat 12 biji lampu disekeliling menara ini yang berkelip-kelip 24 jam sehari. Setiap satunya berharga RM15.000. Jumlah kos pembinaan Menara Berkembar Petronas RM270 juta.

Tapak asal menara ini pada masa dahulunya adalah Padang Lumba Kuda Jalan Ampang. Kerja-kerja pembinaan menera ini mengambil masa selama dua tahun dan telah siap dibina pada tahun 1996. Tapak binaannya adalah seluas 341,783 meter persegi. Terdapat sebuah jejantas sepanjang 58.4 meter yang menghubungkan kedua-dua bangunan ini di aras 41 dan 42.

Menara PETRONAS adalah dua buah pencakar langit kembar di Kuala Lumpur, Malaysia yang sempat menjadi gedung tertinggi di dunia dilihat dari tinggi pintu masuk utama ke bagian struktur paling tinggi. Menara ini dirancang oleh Cesar Pelli dan selesai dibangun setinggi 88 lantai pada 1998 dengan desain yang merefleksikan budaya Islam yang mengakar di Malaysia. Pada 17 Oktober 2003, Taipei 101 mengambil rekor menara kembar ini sehingga sekarang klaim promosi menara ini adalah bahwa Menara PETRONAS adalah menara kembar tertinggi di dunia.

Menara PETRONAS berdiri setinggi 452 meter atau 1483 kaki dihitung sampai paling atas. Bentuk lantainya berupa dua buah persegi yang berpotongan membentuk bintang berujung delapan dan pada tiap titik perpotongannya ditambahkan sepotong lingkaran. Desain Cesar Pelli ini menggunakan motif yang lazim digunakan dalam Seni Islam mengingat budaya Islam sudah menjadi ciri khas Malaysia.

Untuk membangunan pondasi Menara Berkembar Petronas, dilakukan penggalian dan pemancangan sedalam 117 meter, yaitu setinggi bangunan lima tingkat. Berat keseluruhan bangunan bisa mencapai 100.000 ton. Menara ini mempunyai ciri-ciri keselamatan yang unik dan pertama kali digunakan di Malaysia. Sewaktu berlaku gempa bumi atau puting beliung, menara ini akan condong. Kecondongannya mengikut tiupan angin kencang hingga 1.5 meter. Apabila bencana reda, menara akan tegak seperti biasa.

Diantara kedua menara tersebut, dibangun sebuah jembatan (Skybridge atau Jejantas Udara) yang menghubungkan kedua menara pada lantai 41 dan 42. Jembatan ini adalah tujuan kunjungan turis yang datang ke Menara PETRONAS dengan jumlah tiket yang terbatas (sekitar 1200 buah). Selain itu, jembatan ini juga digunakan untuk evakuasi apabila terjadi keadaan darurat di sebuah menara sehingga penghuninya bisa pindah ke menara yang aman. Sebagaimana bangunan tinggi lain, Menara PETRONAS pun bisa bergoyang bila diterpa angin sehingga pembangunan jembatan pun tidak dipasang secara kaku pada kedua menara.

Dibawahnya, terdapat Suria KLCC yang merupakan salah satu pusat perbelanjaan tersibuk di Malaysia dan terdapat pula Taman KLCC yang menyediakan trek joging, kolam bermain, dan tempat bermain untuk anak-anak serta mempertunjukkan kolam dengan air mancur simfonik. Selain itu terdapat pula Orkestra Filharmonik PETRONAS.

Syarikat minyak nasional Malaysia, Petronas, bertekad untuk membina bangunan tertinggi dunia. Walaupun bangunan lain seperti Menara Sears mempunyai tingkat hunian lebih tinggi, kemuncak (pinnacle) lebih tinggi, dan atap yang lebih tinggi, puncak (spires) Menara Berkembar Petronas menjulang sehingga 452 meter (1483 kaki) — tertinggi seperti Menara Taipei 101. Mengambil kesempatan berkenaan peraturan mengenai ukuran bangunan (memperhitungkan puncak (spires) tetapi tidak termasuk tinggi antena) telah menimbulkan banyak kontrovesi di atas predikat Menara Berkembar Petronas sebagai  menara tertinggi dunia.***

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s